2012. december 18., kedd

Amikor a hóhért akasztják

Államvizsga, záróvizsga, végső nagy megmérettetés, az utolsó alkalom, hogy megszívassanak (mondjuk eddig sem tették)...sötöböm, sötöböm. Ezeken a néven fut az egyetemista életemet egyelőre (remélem csak ideiglenesen) lezáró utolsó vizsga. A paraméterek: 23 tétel, kb 700 oldal, egyes tételek két féléves kurzust foglalnak magukba (pl.: diszlexia, diszgráfia és diszkalkulia így egyben).

Ugyan nagyon hasznos, ha az ember osztja és szórja a tudását, de gondolom a példa sokkal ragadósabb, ezért arra jutottam, megosztom Veletek azt, ahogyan az államvizsgára készülök. Szóval akasztják a hóhért! (A másik lehetőség, hogy ebben az időszakban gyakorlatilag felfüggesztem a blogolást.)

Vannak félelmeim. Először is természetes módon félek a kudarctól, mert milyen írtó ciki már, amikor kiderült, hiába tudok és ismerek számtalan tanulási technikát, ha a saját tanulásomról van szó, kissé maradi és kevéssé hatékony vagyok.
A kinyomtatott tételek
Másodsorban a dolognak komoly tétje is van, ha ezt a vizsgámat teljesítem, a tudomány szent nevében felruház az eltebégégyéká a joggal, hogy garázdálkodjak a társadalom kognitív pályáin, ami nagy felelősség.

Mint a projektmenedzsment fogalmát ismerő, tudatos, metakognítíve fejlett (remélem), átagos intelligenciájú, tűrhető motoros képességekkel rendelkező (ezt egyesek valószínűleg vitatnák) hallgató, tervet készítek, végrehajtok és a végén remélem ünnepelhetek is.

Kezdjük az elején, tehát tervkészítés!

Időbeli tervezés
Az államvizsga hetéig (január 14-18) van bruttó 33 napom (ez esetben úgy számolok, hogy 14-én, rögtön az első nap vizsgázom). Bruttó, mert ugye nem minden nap tudok tanulni, munka, család és karácsony is van a világon. Reálisan számolva van ezen a héten három fél napom, amikor délelőtt tudok tanulni, plusz egy teljes nap a szombat.
23-25-ig biztosan oda sem jutok, főzés, takarítás, szenteste, karácsony.
Aztán 26-tól egészen 31-ig ismét tiszta sor, 1-je ugyebár a szilveszter függvénye, bár nem tervezek különösen nagy ereszd-el-a-hajamat, de akkor is, legalább az esélyét hagyjuk meg!
2-tól kezdődően szabadságolom magam, nincs se munka, se karácsony, tehát egészen a Nagy Napig (továbbiakban csak NN) teljes erőbedobással ezzel tudok foglalkozni.
Mindez összesen máris nettó 19,5 nap! (Úramistennemfogokvégezni!!!!444négy!) De ez sem teljesen igaz, mert jó volna, ha a vizsga előtti 2 napban már csak ismételnem kellene, nem pedig új anyaggal foglalkozni, tehát aktív tanulással eltöltött napok száma: 17,5, ismétlés: 2 nap.
Következtetés: elosztva a tételek számát a napok számával (23/17,5= 1,3142) kiderül, hogy minden aktív tanuló napon 1-2 tételt kell megtanulnom, ami nem is feltétlenül rossz szám.

Erőforrások
Szerencsés helyzetben vagyok. Egyrészt a bölcs elődök már kijegyzetelték a megadott szakirodalmakat és meg is osztották velünk, velem. Másrészt az évfolyamom már végzett (túlcsúszó igen, de nem az én hibám, a gyakorlatom 3 helyett 5 hónapos volt), tehát közvetlenül őket is tudom zargatni a kérdéseimmel (tudjátok, hogy akkor most azt kérik vagy sem és társai).
Viszont így is híjján vagyok egy tételnek, ezt még be kell valahonnan szereznem.
Aztán erőforrásaim közé sorolnám az itthon felhalmozott tanulásmódszertani irodalmat, ha valamivel nem boldogulok, lesz mihet nyúlnom. :)

Sorrend
Eddig azt csináltam, amit a legtöbben, tehát elkezdtem az első tételnél és szép sorrendben haladtam a végéig (jó esetben.) Ehhez képest most azt találtam ki, hogy átvariálom a sort. Először is azt veszem figyelembe, egyes tételek milyen hosszúak és nehezek. Amikor két tételt tanulok, akkor igyekszem egy hosszabb&nehezebb - rövidebb&egyszerűbb párost kialakítani.
Most még az elején vagyok, ezeken a félnapokon csak egy tételt nézek át, abból is ma egy közepesen nehezet, mintegy ráhangolás képpen.
Aztán igyekszem a számomra érdekes témákat a végére hagyni, ismerem magam, az idővel csökkenni fog a tanulási motivációm, tehát nem árt, ha vészes napokra maradnak azok a tételek, amelyek éjszaka, holtfáradtan is lelkesíteni tudnak. :)

Egyéb tevékenységekkel való tervezés
Muszáj. Mert ha azt hiszed, hogy az élet respektálja, hogy államvizsgázol, akkor tévedsz. A villanyórát be kell akkor is jelenteni (novemberben simán elfelejtettem, mint ahogyan októberben és szeptemberben is), karácsonyi takarítás, munka (filmforgatás, telefonos kör, mentorálás...stb.) Most egyelőre ezzel is elégedett vagyok, mert számoltam velük (egyrészt a bruttó-nettó napok kiszámításakor), tehát nem lehet gond.

Alkalmazott módszerek
Nos nagy az anyag, sok az olvasni való. A következő technikát találtam ki:
1. Átfutom a tételt, megnézem miről szól, vannak-e benne képek, ábrák, mik a főbb fejezet címek...stb. Megfogalmazok kérdéseket a tétellel kapcsolatosan.
2. Alaposan átolvasom a tételt, a kulcsszavakat kiemelem két színnel. Az egyik szín a főbb témákat jelenti, a másik az altémákat.
3. A kiemelések alapján gondolattérképet készítek, de nem részleteset. Elvileg mindent, ami itt szerepel, már tanultam egyszer, sőt, le is vizsgáztam belőle. Nem akarok mindent kijegyzetelni ide, inkább csak szeretném, ha ez eszembe juttatná a tanultakat.
4. A gondolattérkép mentén elmondom a tételt, jelölöm a térképen, ahol bizonytalannak, hiányosnak érzem magam.
5. A jelölt részeket ismét átolvasom.
6. Végezetül a megfogalmazott kérdéseimet megválaszolom fejből!
Kíváncsi vagyok, mennyire lesz működőképes a rendszer. Bármi is legyen, itt beszámolok róla! :)

Teendők tehát a mai délelőttre:
- átnézni a tételsort,
- szokni a gondolatot, hogy ezt meg kell tanulni,
- átnézni a jegyzeteket, mennyire tartalmazzák a megadott szakirodalmakat,
- egy tételt kiválasztani és feldolgozni a tervezett módon.

Folyt. köv.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése