2014. január 13., hétfő

Ismétlés a tudás anyja

Azt hiszem, minden szakmában, szakon vannak olyan ismeretek, rendszerek, amiket egy életre meg kell tanulni. Nálunk a gyógypeden ilyen volt a Piaget fejlődéslélektani szakaszai, szinte minden kurzuson leglább egyszer előkerült.

Egy már korábbi blogbejegyzésben is lehivatkozott Christian Grüning* könyvében olvastam egy egészen jó tippet arra vonatkozóan, mikor érdemes ismételni az olyan tananyagot, amelyet "egy életre" meg kell tanulnunk.

Nekem az tetszik igazán az ő rendszerében, hogy abból indul ki, milyen ütemben felejt az agyunk. Frappáns hasonlatot talál: a tanulás olyan, mint ahogyan a víz kimossa a medréd. Ha csak egyszer folyt valahol víz, akkor nem hagy mély nyomot. Ahhoz, hogy állandó és mély medre legyen, többször arra kell folynia. Mit javasol tehát a tanuláshoz?

1. ismétlés - 10 perccel a tanulást követően
Az ismétlés ciklusa Grüning nyomán
Az első ismétlést a tanulást követően 10 perccel érdemes megtartani. Ez alatt a 10 perc alatt az agy a megtanulandó anyag egy részét ugyan elraktározza, de szinte minden esetben hiányosan.

2. ismétlés - 1 nappal a tanulást követően
Egy felmérés arra világított rá, hogy a tanulást követő 24 órában a tanultaknak közel 80 %-a elvész. Érdemes ezt a veszteséget megelőzni azzal, hogy mielőtt elfelejtenéd, beillesztesz egy ismétlést.

3. ismétlés - 1 héttel a tanulást követően
A második ismétlésnek köszönhetően a megtanult anyag köröl-belül egy hétig biztosan megmarad, ez után azonban be kell iktatnunk egy újabb ismétlést, hogy bizonyosan ne felejtsünk.

4. ismétlés - 1 hónappal a tanulást követően
A hamradik ismétlést követően egy hónappal érdemes újra megerősíteni azt az asszociációs hurkot, amin a megtanult tananyag elhelyezkedik. Nincs szükség nagy tanulásra, csak gyors ismétlésre, egy gondolattérkép áttekintésére, esetleg a képzeletbeli osztályunk tanítására.

5. ismétlés - 6 hónappal a tanultak után
Ez a lépés már az örökkévalóságnak szól. Ha idáig becsületesen ismételtünk, akkor elvileg ettől a ponttól már senki és semmi sem tudja elvenni és feledtetni velünk a tananyagot. (Na jó, azért vannak ötleteim, hogy mégis…)

És egy jótanácsot had osszak meg a végére. Nem tudom, hogy mennyire igaz, de azt olvastam, hogy hatékonyabb az ismétlés, ha igyekszünk a lehető legjobban megismételni a tanulási környzetet. Például tegyük ugyan abban a szobában, abban a napszakban, esetleg igyunk ugyan úgy egy bögre teát…stb.



* Christian Grüning: Az eredményes tanulás titka 2011.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése