2012. szeptember 5., szerda

Új tanév, új probléma: a JEGYZETELÉS

"De akárhogy figyeltem az igazgató bácsira, nem láttam, hogy a tanév mikor nyílt meg, pedig előtte még szólt is, hogy most fogja megnyitni." - Janikovszky Éva: Velem mindig történik valami


Ugyan még szinte nyári meleg van, de már el is kezdődött a 2012/2013-as tanév. Sok a változás a sulikban, új tanterv, kötelező iskolai  közösségi szolgálat, de egy biztosan változatlan és ez a tanulás. Sőt, ha jól olvasom a híreket, akkor kössétek fel a gatyátokat, mert a tudás szeptembertől úgy tűnik újra leginkább lexikális adatok, évszámok, nevek, tények visszaadásáról szól hivatalosan. (Csak a politikai korrektség jegyében elmondom, hogy egyesek szerint tudni ennyire nem egyszerű, mert szerintük a tudás nem csak információ, hanem készség is, pl.: nem elég tudni a másodfokú egyenlet megoldó képletét, meg is kell tudni oldani azt.)

Akik az elmúlt egy évben követték a SpeckoPedet, azok tudják, hogy itt főként a tanulási technikákkal, trükkökkel és stratégiákkal foglalkozom. Ezek hasznos tanácsok mindenkinek, bár az eredeti ötletet a tanulási zavarokkal (értsd diszlexia, diszkalkulia) küzdőknek való segítség nyújtás adta.

Mivel a tanév általában azzal indul, hogy sokat kell jegyzetelni az első röppentyűig, ezért gondoltam évkezdési csomagként - radír és ceruza helyett - tőlem ezt kapjátok ajándékba.

Amikor én voltam diák, azt gondoltam, hogy jegyzetelni pofon egyszerű dolog, mert "csak" le kell írni azt, amit a tanár mond. Csak rövidebben. Meg Magyarország helyett elég, ha az írom Mo.

Pedig a jegyzetelés ennél kicsit több. Képzeld el, hogy egy házat nézel éppen. Mondjuk ezt:
Forrás: odyseja.com.pl
Van egy teljes órád megnézni, majd azt a feladatot kapod, hogy írd le ezt a házat másnak, de úgy, hogy nem használhatsz képet hozzá. Csak beszéddel. Vajon milyen stratégiát választanál? Honnan kezdenéd? A formájával? A színével?

Ha igazán jól akarod visszaadni ennek - egyébként Hunderwasser által tervezet, Bécsben megtekinthető - háznak a lényegét, akkor először is:
1. Meg kell értened! Ha nem érted a ház lényegét, akkor nem tudok visszaadni. Legfeljebb részletekre emlékezhetsz, de az összkép sosem fog összeállni.
2. Találnod kell valamilyen rendszert, egyfajta kognitív "tömörítő programot", aminek a segítségével leegyszerűsítheted az egészet.
3. A "tömörített" adatokat ki kell tudni aztán tömöríteni és értelmezi kell.

Na pont ez igaz a jegyzetelésre. Mint mindent, ezt is lehet stratégia nélkül, durrbelebalázs módjára csinálni, de remélem a példán keresztül megértetted, miért ne várj ettől sokat.

Ha jól akarsz jegyzetelni, akkor valami olyasmit kell tenned, amit megfelel a három lépésnek, magyarán (1) értened kell, amit jegyzetelsz, (2) valahogyan tömörítened kell, majd a végén (3) ki kell tudnod csomagolni.

Ebben a hónapban azzal a kérdéssel foglalkozom, hogyan érdemes jegyzetelni. Addig is kössétek be a tankönyveket, ragasszátok a vinnyettákat, hegyezzétek a ceruzákat! A jövőhéten folyt.köv.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése