2012. június 16., szombat

Újra itt! :)

Kedves akkudt, függő és tudásra szomjazó SpeckoPed blogolvasók! Újra itt vagyok, és ontom magamból a jobbnál jobb tanulási trükköket, technikákat. Ami azt illeti - ennyi személyes infót azért had osszak meg Veletek - a németországi tartózkodásom még nem ért véget, de egy bloggal kevesebb van a listámon már, így gondoltam a beígért szeptemberi kezdés helyett már most megörvendeztetlek Benneteket!

A szakdolgozati védésekre, érettségi vizsgákra való tekintettel a hónap tanulási problémája:

Rettegek a szóbeli vizsgáktól, prezentációktól!

No igen, had szögezzek le már most valamit a legelején: a nyilvános megszólalás (érettségi vizsga, felelet, beszéd mondás, prezentáció...stb.) nem könnyű műfaj, viszont senki sem úszhatja meg. Ami a helyzetünket nehezíti, hogy nem igazán vannak jó példák előttünk, már ami a beszédeket illeti, gondolok itt az iskolai (nép)ünnepélyek klasszikus iskolaigazgatói beszédeire: unalmas, hosszú, sokszor semmi vagy csak nagyon sekélyes és közhelyes mondanivalóval.

Tehát az elkövetkező négy hétben (kicsit el vagyok csúszva a naptári hónaphoz képest) a következő négy témában írok nektek:
1. Milyen legyen egy felelet/prezentáció felépítése?
2. Érvelés a feleletben
3. Ppt - egy jóbarát és ellenség
4. Trükkök a szóbelizéshez

Milyen legyen tehát egy felelet/prezentáció felépítése? Az angolszász kultúrában van egy mondás, ami a következőképpen hangzik: tell him, what you going to tell him, tell him, after that tell him, what you told him! Ez magyarul kb. annyit tesz: mond el, mit el akarsz elmondani nekik, majd mond el nekik, majd mond el, mint mondtál el nekik. Ez bár nagyon leegyszerűsítő, de szerintem egy jól követhető struktúra.

Amúgy a tankönyvből történő tanulásról már írtam nektek, illetve olvashattok itt egy bejegyzést a magolásról!

1. Tell him, what you going to tell him!
Tehát a felet első részének főként arról kell szólnia, igazából mi is fog itt és most elhangozni. Elsőre kicsit furcsának tűnhet, de higgyétek el, hogy sokat segíti a hallgatóságotokat, ha felkészítitek őket a mondani valótokra. Márpedig az, hogy mennyire nyered el egy vizsgán a hallgatóságod (kvázi tanárod) szimpátiáját - tudományos alapokon egyelőre nem bizonyítottan  - akár egész osztályzatot is jelent(het).
Ha feleletről van szó, akkor olyan sok stilisztikai elemet nem tennék bele, viszont a bevezetőben a következőknek mindenképpen el kell hangozniuk:
Tétel címe: Tételem címe ......, A következő témát húztam....., 
Kulcsfogalmak, témakör: Tehát azt szeretném elmondani, hogyan függ össze a ...., A felet során tehát időrendben szeretném bemutatni a ....., Szeretném felvázolni tehát a legfontosabb .....
Ha prezentációról van szó, akkor kicsit gazdagíthatjuk a bevezetőnket a következőekkel:
Köszöntés: sose felejtsük el köszönteni a jelenlévőket. Nyilván vizsgán mindez butaság volna, bár nagyon vicces. :)
Ráhangolódás: gyakorlatilag itt minden elképzelhető, ami a prezentáció témájához kapcsolódik: vicc, személyes történet, idézet...stb. Az a fontos, hogy ne legyen túl hosszú és csak utólag világítsunk rá, hogyan kapcsolódik a témánkhoz!
Kérdésfelvetés: tapasztalataim szerint egy hatásos módszer, ha a témádat kérdésekkel vezeted fel, amikre az előadásban választ adsz. Vajon mi a kapcsolat X és Y között? Hogyan változott az emberiség elképzelése a XY-ról az idők folyamán? Vajon miért írt XY olyan szomorú verseket, miközben boldog embernek vallotta magát?

2. Tell him!
Ez a főrész. Itt kell megválaszolnod azokat a kérdéseket, amelyeket a bevezetőben megemlítettél. Szerintem jó trükk, ha eleve ezekben gondolkozol, magyarán mik azok a legfontosabb kérdések, amelyekre választ kell adnod. A kérdésekben való gondolkodásnak van még egy előnye, valamiért könnyebben rendezzük logikus sorrendbe őket, mint a sima szövegeket, magyarán könnyebb számodra is egy logikusan felépített, koherens feletet adni. Erről most egyelőre ennyit, mert az érvelés résznél írok ehhez egy s mást! :)

3. Tell him, what you told him!
Megint csak különbséget tennék itt prezentáció és felelt között. Ugyanis ha feleletről van szó, akkor nem biztos, hogy olyan nagyon kidomborítanám a végét, míg prezentáció esetében szinte kötelező! 
Feleletnél maximum annyival zárnám le, hogy mindezek mentén látható tehát, hogy az XY fogalma hogyan változott a 19-20. században. Maximum egy mondat.
Ha preziről van szó, akkor viszont a lehetőségek határa a csillagos ég, no meg a kreativitásotok.
Kérdések: ha kérdéseket tettél fel, újra elő is veheted őket és megmutathatod, hogy mi mindenre adtál választ.
Sztori: ha meséltél egy sztorit az elején, újra visszautalhatsz rá.
Összefoglaló: többen készítenek egy amolyan tartalomjegyzék szerű összefoglalót arról, mi minden hangzott el.
Gondolattérkép: tudjátok, van ez a becsípődésem, de szerintem egy gondolattérkép a végén a kulcsfogalmakkal kiváló összképed ad(hat) az emberek fejében. (Amúgy gondolattérkép készítő oldalakat itt találtok egy korábbi bejegyzésben.)
Handout: ha sok volt a mondani valód, akkor készíthetsz egy rövidebb, egy max. két oldalas összefoglalót, amit a végén kioszthatsz a hallgatóság között.
Szófelhő: vagy wordcloud, ez mostanában az új becsípődésem, a terepgyakorlatos portfóliómba is készítettem egyet. Nagyon látványos, szép és jól mutat. A legegyszerűbb ingyenes elkészítési módja: www.wordle.net 

Amit SOSE csinálj:
Járkálás: maximum finoman, de akkor is figyelj oda, hogy legalább 1 percig egy helyben maradj! Amikor mész, akkor is a hallgatóságodat figyeljed, ne a cipőd orrát! Inkább helyezd a súlyod finoman egyik lábadról a másikra.
Keresztbetett lábak: tudjátok mire gondolok, biztosan láttatok már Ti is ilyesmit vagy csináltatok már. Szigorúan tilos. Ronda és felesleges.
Hadarás: kellemetlen szokás, én is a rabja vagyok, de higgyétek el, sokkal nehezebb megérteni bárkit, ha hadar. Inkább mondj adott idő alatt kevesebbet, de az legyen érthető.
Időkeret túllépése: nincs is rosszabb, mint amikor valaki elfeledkezik az időről és nem akarja abbahagyni (mondjuk vizsgán még ez a jobbik eset). Legyen nálad mindig óra, telefon, ami mutatja mennyi időd van még.  Vannak már olyan prezentációs programok, amikbe beépíthető egy visszaszámláló.
Magadnak motyogás: nem a halk beszédre gondolok, bár az is baj, de gondolom ez evidens mindenkinek, hanem arra, amikor az előadó a technikai felszereléssel bajlódik és közben magában motyog. Vagy bármilyen más helyzetben. Jut eszembe...
Technikai bajlódás: a technika ördöge bármikor beüthet, de azért inkább előre biztosítsd be magad, hogy minden rendben lesz, a pépétéd (vicces így leírva) kompatibilis az odaállított laptoppal, működik a projektor...stb.
Tétel visszaadása: tiszta hülyeség, ha már benn vagy és kihúztad, akkor kezdj bele, elvégre veszteni valód nincs!
Bratyizás: már persze a vizsgáztatóval. Nagyon, de nagyon rosszul is elsűlhet!
Túlzott magabiztosság következtében nem készíteni jegyzetet, nem átnézni, nem gondolkozni.

Ha már prezentációkról van szó, szerintem abszolút minta a TED konferenciák előadásai. Máris itt van egy, ami még kapcsolódik is a témánkhoz. A többségük megtalálható a neten a www.ted.com oldalon, és szinte mindegyikhez van magyar nyelvű felirat. Szóval lehet őket böngészni és ötleteket gyűjteni!


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése